loading...

علی‌حیدری

این زن می آید دبیر کل بعدی سازمان ملل کیست ؟   سازمان ملل متحد در سال 1945 تاسیس شد و تا بحال هشت مرد عهده دار ریاست این سازمان بوده اند . دبیرکل سازمان ملل متحد سرپرست دبیرخانه سا

علی‌حیدری بازدید : 273 دوشنبه 24 اسفند 1394 نظرات (0)

این زن می آید

دبیر کل بعدی سازمان ملل کیست ؟

 

سازمان ملل متحد در سال 1945 تاسیس شد و تا بحال هشت مرد عهده دار ریاست این سازمان بوده اند .

دبیرکل سازمان ملل متحد سرپرست دبیرخانه سازمان ملل متحد است و در رأس آن قرار دارد. او در عمل سخنگو و رهبر سازمان ملل به شمار می‌رود. دبیرکل اوّلین کارمند بین‌المللی است و این امر به صراحت در مادهٔ ۹۷ منشور تحت عنوان برترین کارمند سازمان ذکر شده‌است. دبیرکل از طرف مجمع عمومی بنا به توصیه شورای امنیت برای مدت پنج سال انتخاب می‌شود. نقش سیاسی و دیپلماتیک او بسیار حائز اهمیت است.

بان کی مون اهل کره جنوبی از سال 2007 ریاست این سازمان را بعهده دارد . دوره او در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ به پایان رسید و در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۱ دوباره به این سمت برگزیده شد.

سه میلیارد و ششصد میلیون زن در جهان زندگی می کنند و تا کنون فرصتی برای ریاست این سازمان برایشان فراهم نشده است .

با پایان یافتن دوره ریاست بان کی مون یکی از زنان زیر می تواند عهده دار این سمت شود :

ایرینا جئورجیوا بوکووا (: Irina Georgieva Bokova ) متولد ۱۲ژوئیه ۱۹۵۲، سیاست‌مدار بلغاری و مدیرکل فعلی یونسکو از سال ۲۰۰۹ است که در سال ۲۰۱۳ مجدداً به این سمت انتخاب شد. بوکووا در ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۹ به مقام مدیر کلی یونسکو انتخاب شد. او در رقابتی که در پنج دور با هشت نامزد دیگر و مهمترین آنها فاروق حسنی وزیر فرهنگ مصر داشت با ۱۶۶ رأی از مجموع ۱۷۷ رأی به عنوان نخستین زن در رأس سازمان یونسکو؛ مدیرکل این سازمان و جانشین کوشیرو ماتسورا مدیرکل هفتاد و دو ساله ژاپنی شد .

 

ناتالیا قرمان(Natalia Snegur-Gherman ) : متولد 20 مارس 1969 است .  او معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه مولداوی  می باشد . جمهوری مولداوی کشوری محصور در خشکی در اروپای شرقی است که از غرب با رومانی و از شرق با اوکراین همسایه است. 

 

وینسا پوسیچ Vesna Pusic : متولد 25 مارس 1953 است . او به عنوان لیبرال صریح و مدافع پیوستن به اتحادیه اروپا، برابری جنسیتی و حقوق دگرباشان جنسی شناخته شده است.

این سه زن دو رقیب مرد هم دارند . دانیلو ترک، رئيس جمهور سابق اسلوونی، و کوین راد، نخست وزیر سابق استرالیا.

اما فاینشال تایمز از آنجلا مرکل چهره شناخته شده آلمانی بعنوان شانس اول این پست نام برد .

از نظر نگارنده این مقاله ، با توجه به اتنخابهای دوره ای سازمان ملل این احتمال وجود دارد که دبیر کل بعدی از اروپای شرقی انتخاب شود بنابراین حضور آنجلا مرکل از اروپای غربی تا حدی کمرنگ می شود .

 

علی حیدری

یکشنبه 23 اسفند 1394

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
علی‌حیدری کیست؟ بیش از ۱۶۸۰ برنامه رادیو، تلویزیون، مقالات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های من به انگلیسی و فارسی از سال ۱۳۹۴ تاکنون در رسانه‌های معتبر زیر منتشر شده‌است: ایبِنا، باشگاه‌خبرنگاران‌جوان، رادیواقتصاد، رادیو جوان، ماهنامه‌دنیای‌سرمایه‌گذاری، بورس‌نیوز، خبرگزاری‌ایرنا، روزنامه‌قدس، روزنامه‌خراسان، روزنامه‌جهان‌اقتصاد، روزنامه‌شرق، روزنامه‌ایران، روزنامه‌جام‌جم، روزنامه‌شهروند، روزنامه‌میزان، روزنامه‌اصفهان‌زیبا، روزنامه‌دنیای‌اقتصاد، روزنامه‌رسالت، خبربورس، اقتصادانرژی، خبرگزاری‌دانشجو، صدای‌بورس، روزنامه‌فرصت‌امروز، تحلیل‌بازار، روزنامه‌اقتصادبرتر، اقتصاد۲۴، اقتصادآنلاین، روزنامه‌فرهیختگان، تسنیم، صنعت‌ومعدن، بازرگانان‌ایران، روزنامه‌ابتکار، روزنامه‌جهان‌صنعت، گسترش‌نیوز، مرکز‌بین‌الملل‌مطالعات‌صلح، موسسه‌آینده‌پژوهی‌جهان‌اسلام، چابک‌آنلاین، روزنامه‌اینترنتی‌فراز، خبرگزاری‌برنا، رکنا، اقتصادنگار، اکوایران، روزنامه‌صمت. ایسکانیوز، خبرآنلاین، اخبارصنعت، اکونومیست‌فارسی، تهران‌نیوز، راداراقتصاد، تابناک، نبض‌بورس، اخبارفولاد، راهبردمعاصر، پول‌نیوز، روزنامه‌شروع، تجارت‌نیوز، نبض‌بازار، اکسپورتنا، کارآفرین‌نیوز، وطن‌امروز، اخبارصنعت، جهان‌صنعت‌نیوز، ایرناپلاس، سپهرایرانیان و...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1724
  • افراد آنلاین : 2
  • بازدید امروز : 244
  • باردید دیروز : 256
  • بازدید هفته : 995
  • بازدید ماه : 3,581
  • بازدید سال : 77,196
  • بازدید کلی : 810,881
  • کدهای اختصاصی
    مترجم