loading...

علی‌حیدری

کارشناس اقتصادی در گفتگو با جهان اقتصاد تشریح کرداقتصاد رابین‌هودی، کشور را زمین خواهد زد در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران شاهد ترویج اقتصاد رابین‌هودی یعنی گرفتن پول از ثروتمندان و پرداخ

علی‌حیدری بازدید : 162 پنجشنبه 30 تیر 1401 نظرات (0)

کارشناس اقتصادی در گفتگو با جهان اقتصاد تشریح کرد
اقتصاد رابین‌هودی، کشور را زمین خواهد زد

در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران شاهد ترویج اقتصاد رابین‌هودی یعنی گرفتن پول از ثروتمندان و پرداخت این پول به فقرا هستیم، این سیاست اقتصادی حداکثر دو سال دوام خواهد آورد و پس از آن این سیاست اقتصادی به ناچار برداشته خواهد شد.


علی حیدری، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با جهان اقتصاد با بررسی مدیریت اقتصادی دولت رئیسی گفت: مدیریت تیم اقتصادی دولت سیزدهم دو نکته اساسی دارد. اول این که اگر دولت فعلی بخواهد دریافت مالیات از مردم را افزایش دهد، در شرایطی که در فضای اقتصادی و همچنین شرایط معیشتی مردم در کما است، این سیاست اقتصادی دوام نخواهد آورد.


حیدری گفت: اقتصاد کشور شبیه اقتصاد رابین‌هودی شده است، یعنی باید پول را از ثروتمندان گرفته و این پول را بین فقرا تقسیم کنیم. که این سیاست اقتصادی دوامی نخواهد آورد. 
در کشوری مثل کشور ایران که دولت همه کاره اقتصاد محسوب می شود و بخش عمده ای از دولت و یا سازمان های همسو و یا شبه سازمان ها از پرداخت مالیات به هر دلیلی خودشان را معاف کرده اند. حال با معافیت مالیاتی سازمان های دولتی، بیشتر هزینه های مادی بر دوش عموم مردم خواهد بود. 


این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: مالیات از دهه 1350 به خاطر تورم شدیدی که در کشور حاکم است، بیشتر بار مالیاتی بر دوش مردم است، بنابراین با این رویکرد دریافت مالیاتی، می توان انتظار داشت که به زودی کفگیر به ته دیگ بخورد. یعنی دیگر پولی در خزانه دولت نمانده است تا یارانه به مردم پرداخت شود. ضمن این که مردم با این شرایط اقتصادی، حتی توان تامین حداقل معیشت خود را ندارد.


علی حیدری گفت: نکته دوم تیم اقتصادی دولت سیزدهم این است که این دولت مانند دولت های قبلی در حال حاتم بخشی به مردم  است یعنی دولت با پرداخت یارانه بیشتر و یا تزریق پول به خانوارها تصمیم دارد که جلوی اعتراض‌ها و مسائل حاشیه‌ای را بگیرد.


این کارشناس بازارهای مالی بیان داشت: به این رویکرد اقتصادی، اقتصاد ژتونی گفته می شود، که توسط اسکینر در قرن 19 میلادی ابداع شد و ایشان روانشناس بود و اقتصاد ژتونی به این معنی است که اگر شما علکرد مثبتی داشته باشید در قبال آن یک جایزه می‌گیرد. 


این تحلیل‌گر بازارهای مالی ابراز داشت: پرداخت این سطح از یارانه در قبال خاموشی و عدم اعتراض‌ها خطرناک است، زیرا اگر پرداخت یارانه به همین شکل ادامه یابد، دولت حداکثر می تواند تا دو سال دیگر شرایط فعلی را حفظ کند، زیرا تیم اقتصادی دولت و بدنه اقتصادی معاون اول رئیس جمهور، رویکرد مشخصی برای مدیریت بدنه تورم ندارند.


علی حیدری با اشاره به این که عدم رویکرد مشخص در زمینه تورم یا همان ضعف مدیریت اقتصادی از سال 1350 شروع شده است و تا اکنون نیز ادامه داشته است، گفت: اقتصاد ژتونی به همراه اقتصاد رابین هودی عمر زیادی نخواهد داشت، بنابراین دولت بهتر است به جای حاتم بخشی به ملت و پرداخت یارانه باید دولت به علم اقتصاد برگردند و در علم اقتصاد به دنبال راه‌حل‌های عملی بگردد.


این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: تورم در 90 درصد اقتصاد دنیا مدیریت شده است و در ایران کنترل تورم بی شک شدنی است.

لطفن برای مشاوره و راهنمایی روی همین لینک کلیک نمایید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
علی‌حیدری کیست؟ بیش از ۱۶۸۰ برنامه رادیو، تلویزیون، مقالات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های من به انگلیسی و فارسی از سال ۱۳۹۴ تاکنون در رسانه‌های معتبر زیر منتشر شده‌است: ایبِنا، باشگاه‌خبرنگاران‌جوان، رادیواقتصاد، رادیو جوان، ماهنامه‌دنیای‌سرمایه‌گذاری، بورس‌نیوز، خبرگزاری‌ایرنا، روزنامه‌قدس، روزنامه‌خراسان، روزنامه‌جهان‌اقتصاد، روزنامه‌شرق، روزنامه‌ایران، روزنامه‌جام‌جم، روزنامه‌شهروند، روزنامه‌میزان، روزنامه‌اصفهان‌زیبا، روزنامه‌دنیای‌اقتصاد، روزنامه‌رسالت، خبربورس، اقتصادانرژی، خبرگزاری‌دانشجو، صدای‌بورس، روزنامه‌فرصت‌امروز، تحلیل‌بازار، روزنامه‌اقتصادبرتر، اقتصاد۲۴، اقتصادآنلاین، روزنامه‌فرهیختگان، تسنیم، صنعت‌ومعدن، بازرگانان‌ایران، روزنامه‌ابتکار، روزنامه‌جهان‌صنعت، گسترش‌نیوز، مرکز‌بین‌الملل‌مطالعات‌صلح، موسسه‌آینده‌پژوهی‌جهان‌اسلام، چابک‌آنلاین، روزنامه‌اینترنتی‌فراز، خبرگزاری‌برنا، رکنا، اقتصادنگار، اکوایران، روزنامه‌صمت. ایسکانیوز، خبرآنلاین، اخبارصنعت، اکونومیست‌فارسی، تهران‌نیوز، راداراقتصاد، تابناک، نبض‌بورس، اخبارفولاد، راهبردمعاصر، پول‌نیوز، روزنامه‌شروع، تجارت‌نیوز، نبض‌بازار، اکسپورتنا، کارآفرین‌نیوز، وطن‌امروز، اخبارصنعت، جهان‌صنعت‌نیوز، ایرناپلاس، سپهرایرانیان و...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1725
  • افراد آنلاین : 4
  • بازدید امروز : 177
  • باردید دیروز : 381
  • بازدید هفته : 177
  • بازدید ماه : 10,405
  • بازدید سال : 84,020
  • بازدید کلی : 817,705
  • کدهای اختصاصی
    مترجم