loading...

علی‌حیدری

علی حیدری، تحلیلگر بازارهای مالی در خصوص شکل گیری نوپک به عنوان نهاد ضد اوپک، به مدار اقتصادی گفت: شاید آغاز جنبش ضداوپک به اوایل سال جاری میلادی بازگردد. زمانی که ماریو دراگی، نخست وزیر وقت ایتالیا،

علی‌حیدری بازدید : 113 یکشنبه 22 آبان 1401 نظرات (0)

علی حیدری، تحلیلگر بازارهای مالی در خصوص شکل گیری نوپک به عنوان نهاد ضد اوپک، به مدار اقتصادی گفت: شاید آغاز جنبش ضداوپک به اوایل سال جاری میلادی بازگردد. زمانی که ماریو دراگی، نخست وزیر وقت ایتالیا، این ایده را مطرح کرد که خریداران بزرگ نفت دور هم جمع شوند و در مقابل اوپک پلاس بایستند. در آن زمان این ایده با استقبال مواجه نشد، شاید ترس و نگرانی از تلافی اوپک دلیل عدم همراهی بود. با این حال این ایده در لایه زیر پوست بازار آرام شکل گرفت.

علی حیدری با بیان اینکه در حال حاضر و طبق آخرین اخبار، ایده باشگاه ضداوپک در مجلس سنا امریکا در حال بررسی است و احتمال تصویب در قالب لایحه هم دارد، افزود: کارل پوپ، Carl Pope، یکی از ستون نویسان بلومبرگ دیدگاه شخصی خود را درباره یک گروه ضداوپک تشریح کرده است. پوپ پیشنهاد می کند که در صورت تصوب لایحه نوپک ( لایحه ضداوپک NOPEC) ، ایالات متحده می تواند اعضا اوپک پلاس را با اعمال جریمه، تعرفه سنگین واردات و حتی تحریم مجازات کند. این مجازات ها همچنین می تواند شامل ممنوعیت دسترسی به بازارهای مالی برای شرکت های نفتی مانند آرامکو نیز باشد.

حیدری افزود: به نظر می رسد تحلیل گر بلومبرگ واقعیت شرکت های نفتی را در نظر نگرفته، اولا شرکت های نفتی روسیه باوجود تحریم شدید نفتی کماکان فعال هستند و شرکت آرامکو مانند شل به بازارهای مالی بین الملل وابستگی کمی دارد. از سوی دیگر هرگونه اعمال مجازات بر شرکت آرامکو سبب جهش صعودی قیمت نفت در بازارهای بین الملل می شود. در این میان ایالات متحده هم خریدار و هم فروشنده نفت است، پس هر نوع تحریم جدید یا تعرفه سنگین به اقتصاد امریکا هم ضربه می زند.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه پوپ، ستون نویس بلومبرگ بجای اوپک، سازمان حمل و نقل پاک و مقرون به صرفه OCAT را پیشنهاد می کند و همراهی ایالات متحده، کانادا و نروژ را برای شکل دهی نوپک (کشورهای ضد اوپک) ضروری می داند، ادامه داد: این ایده در ظاهر کشورهای اوپک پلاس را شامل می شود اما در واقع بر زنجیره تامین انرژی چین نیز اثرگذار است.

او افزود: هرچند دولت امریکا به کنترل و مدیریت قیمت های جهانی و داخلی تمایل دارد اما لابی صنعت نفت و انرژی امریکا با این دست تصمیمات مخالف است؛ تا جایی که، رییس و مدیر اجرایی گروه لابی صنعت نفت امریکا در اظهار نظرش درباره لایحه نوپک تاکید کرده، این لایحه بی ثباتی بیشتر در بازار انرژی ایجاد می کند.

حیدری با بیان اینکه، این ایده شبیه رفتار اخیر ایالات متحده و اروپا با روسیه و عجولانه و فراتر از انتظار بازار است، ادامه داد: باید منتظر بمانیم و ببینیم طرفداران نوپک در برابر طرفداران اوپک در روزهای پیش رو چه تصمیماتی خواهند گرفت. شاید اروپا به کمک نفت امریکا این زمستان را سرکند ولی جهش قیمت نفت دور از انتظار نیست. این سبک ایده پردازی رادیکال مانند تحریم روسیه و ایران درگذشته بازخورد خود را برای غرب نشان داده است.

او افزود: درحالی که تحریم های روسیه باعث اختلال گسترده در بازار انرژی شده، هر اقدامی علیه اوپک یا اوپک پلاس قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار افزایش می دهد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تجربه اخیر تحریم های شرکت های نفت و انرژی روسیه برای اروپا ملموس است، افزود: از اینرو احتمال همراهی اروپا در عمل از امریکا کمتر است. البته در این میان برخی کشورها مانند انگلیس به آرامی در حال کاهش واردات نفتی و جایگزین کردن نفت با سایر انرژی ها هستند، اما در بیان و همراهی با نوپک، تا این لحظه سکوت کرده اند.

او اضافه کرد: از دیدگاه اقتصادی هم به این سبک ایده ها بنگریم متوجه می شویم که در هر بازار فقط تقاضا مهم نیست، سمت و سوی عرضه هم در قیمت اثرگذار است. در آنسو شاید این سبک ایده ها و لایحه قطب جدید دیگری هم با همراهی چین، ایران، روسیه و عربستان ایجاد کند و نهاد سوم دیگری هم متولد شود و به بحران انرژی دامن بزند.

علی حیدری، در پایان گفتگو با مدار اقتصادی گفت: با وجود اینکه شکل گیری نهاد جدید در حوزه انرژی به راحتی محقق نمی شود، اما این موضوع مهم است که ایران برای این سبک تغییرات احتمالی بین المللی در حیطه فروش نفت و انرژی چه سناریوهایی دارد.

این گفتگو با رسانه  مداراقتصادی  سه شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۱ منتشر شد

لطفن برای مشاوره و راهنمایی روی همین لینک کلیک نمایید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
علی‌حیدری کیست؟ بیش از ۱۶۸۰ برنامه رادیو، تلویزیون، مقالات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های من به انگلیسی و فارسی از سال ۱۳۹۴ تاکنون در رسانه‌های معتبر زیر منتشر شده‌است: ایبِنا، باشگاه‌خبرنگاران‌جوان، رادیواقتصاد، رادیو جوان، ماهنامه‌دنیای‌سرمایه‌گذاری، بورس‌نیوز، خبرگزاری‌ایرنا، روزنامه‌قدس، روزنامه‌خراسان، روزنامه‌جهان‌اقتصاد، روزنامه‌شرق، روزنامه‌ایران، روزنامه‌جام‌جم، روزنامه‌شهروند، روزنامه‌میزان، روزنامه‌اصفهان‌زیبا، روزنامه‌دنیای‌اقتصاد، روزنامه‌رسالت، خبربورس، اقتصادانرژی، خبرگزاری‌دانشجو، صدای‌بورس، روزنامه‌فرصت‌امروز، تحلیل‌بازار، روزنامه‌اقتصادبرتر، اقتصاد۲۴، اقتصادآنلاین، روزنامه‌فرهیختگان، تسنیم، صنعت‌ومعدن، بازرگانان‌ایران، روزنامه‌ابتکار، روزنامه‌جهان‌صنعت، گسترش‌نیوز، مرکز‌بین‌الملل‌مطالعات‌صلح، موسسه‌آینده‌پژوهی‌جهان‌اسلام، چابک‌آنلاین، روزنامه‌اینترنتی‌فراز، خبرگزاری‌برنا، رکنا، اقتصادنگار، اکوایران، روزنامه‌صمت. ایسکانیوز، خبرآنلاین، اخبارصنعت، اکونومیست‌فارسی، تهران‌نیوز، راداراقتصاد، تابناک، نبض‌بورس، اخبارفولاد، راهبردمعاصر، پول‌نیوز، روزنامه‌شروع، تجارت‌نیوز، نبض‌بازار، اکسپورتنا، کارآفرین‌نیوز، وطن‌امروز، اخبارصنعت، جهان‌صنعت‌نیوز، ایرناپلاس، سپهرایرانیان و...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1725
  • افراد آنلاین : 3
  • بازدید امروز : 97
  • باردید دیروز : 381
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 10,325
  • بازدید سال : 83,940
  • بازدید کلی : 817,625
  • کدهای اختصاصی
    مترجم