loading...

علی‌حیدری

علی حیدری، کارشناس روانشناسی گفت: شفقت درمانی رویکرد درمانی است که بر پرورش شفقت و همدلی نسبت به خود و دیگران به عنوان ابزاری برای ارتقای بهزیستی روانشناختی و

علی‌حیدری بازدید : 128 سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

 درمان مبتنی بر شفقت

یک کارشناس روانشناسی گفت: تصویرسازی دلسوزانه شامل ایجاد تصاویر ذهنی است که احساسات گرما، مهربانی و شفقت نسبت به خود یا دیگران را برمی انگیزد. این تکنیک را می توان برای مقابله با خودگویی منفی یا ایجاد تصویری مثبت و دلسوزانه از خود استفاده کرد.

علی حیدری، کارشناس روانشناسی در گفتگو با مرتضی ابراهیمی خبرنگارسپهر ایرانیان گفت: شفقت درمانی رویکرد درمانی است که بر پرورش شفقت و همدلی نسبت به خود و دیگران به عنوان ابزاری برای ارتقای بهزیستی روانشناختی و تاب آوری تأکید دارد.  شفقت درمانی اغلب در درمان اختلالات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده می شود.

این کارشناس روانشناسی اظهار داشت:‌ هدف از شفقت درمانی کمک به افراد برای ایجاد نگرش دلسوزانه و مهربانانه تر نسبت به خود و دیگران است که می تواند منجر به تنظیم عاطفی بیشتر، افزایش عزت نفس و بهبود روابط شود. این درمان معمولاً شامل طیف وسیع تکنیک‌ها، از جمله مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی، بازسازی شناختی و مواجهه درمانی است.

حیدری بیان داشت:‌ شفقت درمانی مبتنی بر این ایده است که بسیاری از افراد با خودگویی منفی و انتقاد از خود دست و پنجه نرم می کنند که می تواند مسائل مربوط به سلامت روان را تشدید کند.  با پرورش شفقت نسبت به خود و دیگران، افراد می‌توانند گفت‌وگوی درونی مثبت و حمایت‌کننده‌تری ایجاد کنند که می‌تواند به کاهش علائم افسردگی و اضطراب و بهبود رفاه کلی عاطفی کمک کند.

وی افزود:‌ یکی از تکنیک های مورد استفاده در شفقت‌درمانی تمرین تصویرسازی دلسوزانه است.

این کارشناس روانشناسی بیان داشت: تصویرسازی دلسوزانه شامل ایجاد تصاویر ذهنی است که احساسات گرما، مهربانی و شفقت نسبت به خود یا دیگران را برمی انگیزد. این تکنیک را می توان برای مقابله با خودگویی منفی یا ایجاد تصویری مثبت و دلسوزانه از خود استفاده کرد.

حیدری تصریح کرد:‌ برای تمرین تصویرسازی دلسوزانه، می توانید این مراحل را انجام دهید:

 ۱. مکانی آرام و راحت پیدا کنید تا مزاحمتی برای شما ایجاد نشود.

 ۲. چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید.

 ۳. سپس مکانی امن و آرام را تصور کنید که در آن احساس آرامش می کنید این مکان می‌تواند مکان واقعی یا خیالی باشد، مانند ساحل یا جنگل.

 ۴. شخص یا نماد دلسوز، مانند پدر و مادر مهربان، مربی ، یا حیوانی مهربان را تجسم کنید. 

 ۵. تصور کنید که این شخصیت دلسوز عشق و محبت خود را به سمت شما سوق می دهد. به خودتان اجازه دهید گرما و آرامش حضور آنها را احساس کنید.

 ۶. عبارات یا کلمات دلسوزانه را برای خود تکرار کنید، مانند « می‌تونم با خودم مهربان باشم» و « می‌توانم شاد باشم و از رنج رها شوم».

 ۷. وقتی احساس آرامش کردید، چشمان خود را آرام باز کنید و چند لحظه به همان تجربه فکر کنید.

وی افزود: تمرین تصویرسازی دلسوزانه به طور منظم می تواند منجر به بهبود سلامت روان شود. همچنین در مدیریت احساسات دشوار و ایجاد انعطاف پذیری در مواجهه با ناملایمات مفید باشد.

علی حیدری در پایان تاکید کرد: تمرین شفقت به زمان و تلاش نیاز دارد، و با تلاش مداوم، می تواند به بهبود سلامت روان و آرامش شما کمک کند.

این گفتگو پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در روزنامه سپهر ایرانیان صفحه ۳ منتشر شد.

لطفن برای مشاوره و راهنمایی روی همین لینک کلیک نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
علی‌حیدری کیست؟ بیش از ۱۶۸۰ برنامه رادیو، تلویزیون، مقالات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های من به انگلیسی و فارسی از سال ۱۳۹۴ تاکنون در رسانه‌های معتبر زیر منتشر شده‌است: ایبِنا، باشگاه‌خبرنگاران‌جوان، رادیواقتصاد، رادیو جوان، ماهنامه‌دنیای‌سرمایه‌گذاری، بورس‌نیوز، خبرگزاری‌ایرنا، روزنامه‌قدس، روزنامه‌خراسان، روزنامه‌جهان‌اقتصاد، روزنامه‌شرق، روزنامه‌ایران، روزنامه‌جام‌جم، روزنامه‌شهروند، روزنامه‌میزان، روزنامه‌اصفهان‌زیبا، روزنامه‌دنیای‌اقتصاد، روزنامه‌رسالت، خبربورس، اقتصادانرژی، خبرگزاری‌دانشجو، صدای‌بورس، روزنامه‌فرصت‌امروز، تحلیل‌بازار، روزنامه‌اقتصادبرتر، اقتصاد۲۴، اقتصادآنلاین، روزنامه‌فرهیختگان، تسنیم، صنعت‌ومعدن، بازرگانان‌ایران، روزنامه‌ابتکار، روزنامه‌جهان‌صنعت، گسترش‌نیوز، مرکز‌بین‌الملل‌مطالعات‌صلح، موسسه‌آینده‌پژوهی‌جهان‌اسلام، چابک‌آنلاین، روزنامه‌اینترنتی‌فراز، خبرگزاری‌برنا، رکنا، اقتصادنگار، اکوایران، روزنامه‌صمت. ایسکانیوز، خبرآنلاین، اخبارصنعت، اکونومیست‌فارسی، تهران‌نیوز، راداراقتصاد، تابناک، نبض‌بورس، اخبارفولاد، راهبردمعاصر، پول‌نیوز، روزنامه‌شروع، تجارت‌نیوز، نبض‌بازار، اکسپورتنا، کارآفرین‌نیوز، وطن‌امروز، اخبارصنعت، جهان‌صنعت‌نیوز، ایرناپلاس، سپهرایرانیان و...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1725
  • افراد آنلاین : 3
  • بازدید امروز : 209
  • باردید دیروز : 381
  • بازدید هفته : 209
  • بازدید ماه : 10,437
  • بازدید سال : 84,052
  • بازدید کلی : 817,737
  • کدهای اختصاصی
    مترجم