loading...

علی‌حیدری

علی حیدری، کارشناس ارزی به اصفهان‌زیبا توضیح می‌دهد: در حال حاضر با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد، قیمت دلار بالاتر از قیمت فعلی است، اگر سیاست‌های انضباط پولی بانک مرکزی نبود، دل

علی‌حیدری بازدید : 105 سه شنبه 15 مهر 1399 نظرات (0)

علی حیدری، کارشناس ارزی به اصفهان‌زیبا توضیح می‌دهد: در حال حاضر با توجه به تورمی که در جامعه وجود دارد، قیمت دلار بالاتر از قیمت فعلی است، اگر سیاست‌های انضباط پولی بانک مرکزی نبود، دلار بیشتر از 50 هزار تومان هم ارزش‌گذاری می‌شد؛ ولی با در نظر گرفتن سیاست‌های علمی و هرچند کند و زمان‌بر بانک مرکزی دلار در محدوده 30 هزار تومان مدیریت شد. این نشان می‌دهد بانک مرکزی می‌خواهد دلار را در این محدوده مدیریت کند؛ از سوی دیگر با اعمال سیاست‌های دیگر به دنبال مدیریت تورم خواهد بود.


حیدری بیان می‌کند: قیمت دلار با توجه به مدیریت علمی بانک مرکزی به دنبال تثبیت قیمت در محدوده خاص است، تثبیت موقت قیمت دلار به ریال را باید در نظر داشت، این روند فعلا ادامه دارد و در یک پروسه زمانی 30 روزه می‌توان حدس زد که قیمت آن در بازه قیمتی 27 هزار و 200 تومان تا 27 هزار و 500تومان تثبیت شود.

 

این کارشناس ارزی عنوان می‌کند: بانک مرکزی در حال حاضر یک خوش‌بینی مبنی بر آزاد شدن ارز اعلام کرده است که باید درباره صحت و سقم آن بررسی شود. این خوش‌بینی سبب شده قیمت دلار به ریال در محدوده خاصی به سمت تثبیت برود.


او اذعان می‌کند: اقتصاد ایالات‌متحده نزدیک به 50 درصد جی‌دی‌پی دنیاست، قانون اساسی ایالات‌متحده شفاف است حتی اگر رئیس‌جمهور نباشد معاون او دوران ریاست جمهوری را تا انتخابات برعهده دارد. عمده سیاست‌گذاران ایالات متحده و عمده کشورهای اقتصادی پیرو سیاست‌های بانک مرکزی هستند؛ به خاطر همین حذف شدن شخص فقط تأثیر لحظه‌ای بر بازارهای مالی و پولی می‌گذارد و بازارها به تعادل نسبی می‌رسند. در مقابل چون ترکمنستان، ایران و ونزوئلا اقتصاد دستوری و بسته دارند، این حالت تأثیری روی بازار ایران نخواهد داشت.


حیدری می‌گوید: افزایش یا کاهش قیمت دلار یک سیگنال را می‌دهد و آن‌هم کاهش ارزش پول ملی است، کاهش ارزش پول ملی هر کشوری یعنی مدیریت اقتصادی ضعیف و نارکارآمد است. وقتی ارزش پول ملی کاهش یابد و ارز خارجی تقویت می‌شود مردم یک سیگنال به دولت می‌فرستند مبنی بر اینکه هر اندازه ارزش پول ملی کاهش یابد، به همان نسبت اعتماد به دولت و حاکمیت کاهش پیدا می‌کند و این یک سیگنال خطرناک است.

 

این کارشناس ارزی بیان می‌کند: مجلس شورای اسلامی باید به‌جای پیگیری خواسته‌های شخصی، استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسد؛ کاری که از سال 1350 سیاست‌گذاران پولی به آن نیاز دارند، دولت و حاکمیت باید سیاست‌های کارآمد و منطبق با شرایط بروز دنیا برای اقتصاد کلان تعریف کند، در این حالت بنگاه‌ها رشد اقتصادی خاصی نمی‌کنند؛ چون بنگاه‌های بین‌المللی وارد حوزه اقتصاد و شفافیت اقتصاد می‌شوند و مرحله سوم اینکه سیاست‌گذاران هم‌سو با سیاست بانک مرکزی سیاست‌هایشان را اجرا و برنامه‌ریزی کنند.

دوشنبه 14 مهرماه 1399 این گفتگو در روزنامه اصفهان زیبا منتشر شد

لطفن برای مشاوره و راهنمایی روی همین لینک کلیک نمایید

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
علی‌حیدری کیست؟ بیش از ۱۶۸۰ برنامه رادیو، تلویزیون، مقالات، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های من به انگلیسی و فارسی از سال ۱۳۹۴ تاکنون در رسانه‌های معتبر زیر منتشر شده‌است: ایبِنا، باشگاه‌خبرنگاران‌جوان، رادیواقتصاد، رادیو جوان، ماهنامه‌دنیای‌سرمایه‌گذاری، بورس‌نیوز، خبرگزاری‌ایرنا، روزنامه‌قدس، روزنامه‌خراسان، روزنامه‌جهان‌اقتصاد، روزنامه‌شرق، روزنامه‌ایران، روزنامه‌جام‌جم، روزنامه‌شهروند، روزنامه‌میزان، روزنامه‌اصفهان‌زیبا، روزنامه‌دنیای‌اقتصاد، روزنامه‌رسالت، خبربورس، اقتصادانرژی، خبرگزاری‌دانشجو، صدای‌بورس، روزنامه‌فرصت‌امروز، تحلیل‌بازار، روزنامه‌اقتصادبرتر، اقتصاد۲۴، اقتصادآنلاین، روزنامه‌فرهیختگان، تسنیم، صنعت‌ومعدن، بازرگانان‌ایران، روزنامه‌ابتکار، روزنامه‌جهان‌صنعت، گسترش‌نیوز، مرکز‌بین‌الملل‌مطالعات‌صلح، موسسه‌آینده‌پژوهی‌جهان‌اسلام، چابک‌آنلاین، روزنامه‌اینترنتی‌فراز، خبرگزاری‌برنا، رکنا، اقتصادنگار، اکوایران، روزنامه‌صمت. ایسکانیوز، خبرآنلاین، اخبارصنعت، اکونومیست‌فارسی، تهران‌نیوز، راداراقتصاد، تابناک، نبض‌بورس، اخبارفولاد، راهبردمعاصر، پول‌نیوز، روزنامه‌شروع، تجارت‌نیوز، نبض‌بازار، اکسپورتنا، کارآفرین‌نیوز، وطن‌امروز، اخبارصنعت، جهان‌صنعت‌نیوز، ایرناپلاس، سپهرایرانیان و...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1725
  • افراد آنلاین : 3
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 381
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 10,288
  • بازدید سال : 83,903
  • بازدید کلی : 817,588
  • کدهای اختصاصی
    مترجم